Nase zkusenosti – Vas uspech!

Logistika v oblasti automotive, východní směr

05.07.2019

TELS_Cargo.jpg

Automobilový průmysl je jednou z nejdynamičtějších oblastí globálního podnikání. Aktivní procesy se odehrávají v tomto odvětví vždy, v každém ekonomickém prostředí, probíhají sloučení a pohlcování, zavádějí se inovace a zlepšuje se logistika. O tom, co sebou v současné době představuje automobilový průmysl z pohledu logistického partnera zajišťujícího dodávky autodílů do zemí EAHU, je náš rozhovor s Sergejem Kretovičem, expertem skupiny společností TELS, vedoucím projektu Automotive.

Sergeji, jak můžete charakterizovat automobilový průmysl z pozice poskytovatele logistických služeb? Množství značek, jak starých, dobře známých, tak i nových, vytváří dojem neustálého rozšiřování počtu výrobců a zákazníků trhu nákladní přepravy.

Ve skutečnosti je všechno naprosto opačné. Reálných vlastníků v této oblasti se časem stává čím dál, tím méně. Probíhají slučování a pohlcování, je zde patrná koncentrace značek a výrob v rukou stále omezenějšího počtu vlastníků podniků.

Co je dnes Volkswagengroup? Kromě vlastně značky VW patří sem osobní automobily Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, také nákladní automobily Scania a MAN. Automobily Hyundai a Kia jsou stejný koncern. Společnost Renault je zároveň plným vlastníkem značky Dacia, majitelem více než třetiny akcií společnosti Nissan. A v roce 2012 se koncern Renault-Nissan stal majoritním vlastníkem společnosti AvtoVAZ.

Není těžké odhadnout, že tento trend mění rovněž logistiku odvětví.

Samozřejmě. Například v České republice Hyundai montuje automobily, motory k nimž vyrábí Kia na Slovensku. A na automobily, které montuje na Slovensku Kia, se instalují převodovky vyráběné v závodě Hyundai v České republice. PSA Peugeot-Citroen společně s BMW vyrábí benzínové motory a dieselové motory jsou vyráběny ve spolupráci s Fordem. Výrobci optimalizují náklady na inovativní studie a organizaci výroby, vyměňují si součástkami mezi svými závody.

Vzhledem k přání zahraničních automobilek prodávat své výrobky na ruském trhu za konkurenční ceny jsou organizovány montážní závody v Ruské federaci, což vytváří velký importní proud automobilových součástek.

Komu je nutné nabízet spolupráci – „ústředním orgánům“ těchto koncernů?

Tyto koncerny se zatím skládají z jednotlivých výrobních podniků, které relativně nezávisle organizují své pracovní procesy včetně logistiky. To je potvrzeno i praxí TELS. Jeden z našich klientů má vlastního integrovaného logistického partnera, který jeho produkty globálně přepravuje téměř po celém světě. Navzdory odporu tohoto partnera však klient dal náklad z Evropy do Ruské federace nám. Proč tak učinil? Je možné, že v tomto směru dopravy integrovaný partner nemohl poskytnout spolehlivou logistiku. To je častý případ globálních poskytovatelů zásilek do zemí SNS.

To znamená, že je nutné zapojovat do spolupráce každý podnik zvlášť?

Ne tak úplně. Podniky v managementu jsou nezávislé, ale mají společný informační prostor. Pokud jste pracovali s jedním podnikem a prokázali svou spolehlivost, začínáte dostávat zakázky od jiných podniků tohoto koncernu. Pokud jste absolvovali nabídkové řízení pro jednoho výrobce, stanete se vhodnými pro ostatní zákazníky v této skupině: již máte osvědčené jméno.

Dalším rysem tohoto trhu je vytváření klastrů souvisejících odvětví. Často se kolem montážní automobilové linky shromažďuje mnoho malých výrobních závodů na různé komponenty. V takových případech byste se měli pokusit vzít na obsluhování celý klastr.

Kdo může být logistickým dodavatelem v této oblasti, jaké hlavní charakteristiky by měl mít?

První a nejdůležitější je to TEN, KDO NEZASTAVÍ „BĚŽÍCÍ PÁS“. V jakékoli sféře je zastavení výroby kritické pro podnikání, ale zde jsou takové incidenty prostě nepřijatelné a nelze jim odpustit.

Když jsme teprve začali pracovat v oblasti dodávek v automobilovém průmyslu, byli jsme připraveni zorganizovat na vlastní náklady leteckou přepravu nezbytných autodílů v případě rizika výpadku výroby z důvodu problémů se silniční dopravou. Takovým situacím jsme se naštěstí vyhnuli, teď jsou navíc téměř nemožné – všechny mechanismy jsou seřízeny.

Na druhém místě pro mě je TEN, KDO JE PŘIPRAVEN RYCHLE POSKYTOVAT DODATEČNÉ OBJEMY. Pokud můžete rychle najít deset dalších vozidel a provést neplánovanou dodávku – to je velké plus ve vaší pověsti a budoucích vyhlídkách na spolupráci. V tomto ohledu mají expediční společnosti s vlastní dopravou určitou výhodu. Přepravujeme například vlastní dopravu a jako expediční společnost můžeme rychle sehnat téměř libovolné množství vhodných vozidel. Dopravci, kteří používají jenom vlastní dopravu, jsou v tom ohledu více inertní.

Velkou výhodu má TEN, KDO MÁ VLASTNÍ SERVIS PRO DODÁVÁNÍ SBĚRNÝCH NÁKLADŮ. Velmi často v této oblasti musíte sbírat drobné zásilky od několika dodavatelů nebo je přepravovat několika příjemcům. Vlastní dodávkový systém sběrného nákladu významně zkracuje čas a snižuje náklady na dopravu.

V současné době získat dlouhodobou smlouvu v této oblasti může TEN, KDO PROAKTIVNĚ OPTIMALIZUJE LOGISTIKU, zavazuje se snížit náklady. Automobilky stále častěji provádějí výběrová řízení na logistické služby po dobu až 3 let. Přitom také někteří zákazníci kladou tyto požadavky: logistický partner musí snižovat náklady na logistiku každý rok.

Je zřejmé, že předchozí podmínku může splnit pouze TEN, KDO MŮŽE PROVÉST EXPERTIZU. Logistický dodavatel by měl mezi pracovníky mít odborníky, kteří se zárověň vyznávají v současné situaci v průmyslu a jsou schopni shromažďovat a analyzovat informace – předvídat a varovat zákazníka před možnými důsledky událostí, které se odehrály, informovat o přijatých legislativách a nových trendech.

Existují nějaké příklady, kde bylo pro spolupráci se zákazníkem z automobilového průmyslu nutné zásadně změnit zavedená schémata práce?

Nad rámec obvyklých schémat dochází po celou dobu – to je podstata optimalizace logistiky. Například jsme museli výrazně změnit systém organizace jízdy tam a zpátky, abychom jej přizpůsobili jednomu dodavateli z České republiky, s přihlédnutím k současným právním omezením souvisejícím s odpočinkem řidičů, licenčním systémem atd. Abychom mohli spolupracovat s jiným zákazníkem, museli jsme si koupit do vlastního vozového parku návěsy požadované konstrukce.

Jak silná je konkurence mezi logistickými dodavateli v této oblasti? Jaké jsou charakteristické rysy konkurence?

V logistice byla konkurence vždy velmi vysoká. Poněvadž podnikání ve sféře automotive se snaží o globalizaci, mají výhodu globální logističtí dodavatelé. Východoevropští dopravci dnes stále mohou vstupovat do poolu logistických dodavatelů kvůli slabému pronikání globálních dodavatelů na trh v našem regionu, ale tyto příležitosti se časem zmenší.

Zákazníci z tohoto odvětví neusilují o velkou databázi logistických dodavatelů. Raději organizují práci s 5–7 partnery, rozdělují objemy mezi ně. Není snadné se dostat do tohoto poolu smluvních partnerů. Když jste se již ocitli v tomto poolu, získáte jistou stabilitu, ačkoliv váš rozvoj je omezen rozpočtem vytvořeným pro spolupráci s vámi.

Ve snaze snížit náklady a zvýšit spolehlivost služeb někteří zákazníci preferují dodavatele s vlastním vozovým parkem. Výhodu mají velké motorové společnosti s mnoha stovkami vozů v celkovém vozovém parku. Těmto dodavatelům jsou poskytovány velké objemové podíly z logistického rozpočtu. Ačkoliv, jak jsem již uvedl, expediční společnosti mají výhody, když vzniká naléhavá potřeba v poskytování dodatečné dopravy.

Mluvili jsme hlavně o dodavatelích silniční dopravy, ale přece existuje také multimodální doprava v automobilovém průmyslu?

Tam, kde se montážní klastr výrobce nachází blíže k moři – Kaliningrad, Petrohrad, atd., jsou organizovány velké objemy dodávek námořní dopravou. Je obtížnější konkurovat globálním poskytovatelům logistických služeb, ale účastníme se výběrových řízení na kontejnerové dodávky po moři.

Výběrové řízení je pravděpodobně hlavní prodejní formát v této oblasti?

Všichni naši partneři z automobilového průmyslu jsou společnosti, spolupráce s nimiž probíhá pouze prostřednictvím výběrového řízení. Pokud jste se však již osvědčili, získali jste dobrou pověst – lépe s vámi jednají, trpělivěji se dohodují na podmínkách, podrobněji vysvětlují, kde potřebujete ustoupit. Zákazník také potřebuje spolehlivé partnery.

Mluvil s odborníkem Alexandr Žikin



Back to the list